Amsterdam

Torsdag den 18. oktober 2018 kørte vi fra Torsted Smugkro kl. 7 om morgenen. Destinationen var Amsterdam. En storby ingen af os før har besøgt.

Vi havde valgt at køre selv denne gang. Dels var der ikke så langt og dels har vi fået en ny Kia, som skulle afprøves på en lang tur. Hjemmefra havde vi undersøgt parkeringsmuligheder i Amsterdam. Alle steder blev det anbefalet at parkere i udkanten af byen, da det er svært at finde parkering i centrum.

I Amsterdam har man som turist mulighed for at parkere med stor rabat såfremt parkeringen ikke overskrider 96 timer. Konceptet hedder Park and Ride. Vi kan kun anbefale dette. Dog skal man lige være opmærksom på, at Park and Ride konceptet er helt almindelige parkeringskældre rundt om i udkanten af byen. Og IKKE store parkeringspladser a la lufthavnens. Det tog lidt tid for os, at finde det rigtige sted. Ellers fungerede det helt perfekt. Parker bilen, husk at trykke på P+R knappen for parkeringbillet, tag offentlig transport ind til centrum. Efter endt besøg tag offentlig transport tilbage til bilen. GEM BILLETTEN, det er nemlig den, der giver dig rabatten. Vi ankom torsdag omkring kl. 17 og kørte igen mandag kl. 10, prisen for hele denne parkering blev 4 euro. Det kan man ikke engang få 2 busbilletter for.

Vi er Google Maps evigt taknemmelige. Vi fandt forholdsvis hurtigt vores hotel La Boheme, som viste sig at ligge midt i centrum. Et lille hyggeligt familiedrevet hotel med ekseptionel service. Efter indkvartering var det tid til at se lidt nærmere på byen. Du kan læse mere om hotellet og finde links her.

Amsterdam centrum er ligesom delt op i 2 dele. Den ene del (og den der lå tættest på hotellet) består af restuaranter fra hele verden. Her er ALT hvad hjertet begærer. Der er de helt billige spis-hvad-du-kan restauranter, græske restauranter, en del italienske restauranter, indiske og indonesiske, sushi, franske restauranter, steak-houses fra forskellige lande, adskillige pandekage-restauranter og selvfølgelig er det hollandske køkken også repræsenteret. Der er noget for alle og i alle prisklasser.

Vi var superheldige med vores valg.

Torsdag aften spiste vi græsk på en restaurant der hed Zorba. Det var udmærket mad til prisen. Uden at være prangende. Vi fik hvad vi betalte for, og et sted der kan anbefales, hvis ikke forventninger er for høje.

Fredag blev frokosten indtaget på et pandekagehus der hed Pancakes Amsterdam. Virkelig lækkert udvalg, både sunde og mindre sunde pandekager. Lørdag aften spiste vi italiensk, Per skulle have marathon pasta. Vi endte på en restaurant der hed Antonios. Lækkert mad, hyggelig atmosfære og mange mennesker. Vi ventede længe på maden, men det var ventetiden værd. Søndag aften spiste vi burgere. Det er et must-have for Per når han har løbet langt. Vi endte på et sted der hed Beer and Burger. Fint koncept hvor menukortet indeholder 4 forskellige burgere og tilbehør. Alternativt kan du bygge din egen burger via et afkrydsningsskema. Det valgte vi at gøre. God kvalitet til en god pris. Kan varmt anbefales herfra. Priserne på restauranterne ligger tæt på de danske priser. Måske en anelse billigere.

Når vi snakker shopping - og det GØR vi altså når jeg er afsted, så ligger der stort set også alt. Vi skulle gå et stykke over et par kanaler, men så var vi også i slaraffenland. Igen alle prisklasser, og det allervigtigste i mit univers, både Primart, New Yorker og Bershka. Mine absolutte yndlingsbutikker, men de findes ikke i Danmark, så jeg går lidt shop-amok når jeg møder dem i udlandet.

Selve byen har vundet vores hjerter. Den er hyggelig med masser af kanaler og Nyhavns-agtige huse, en god blanding af nyt og gammelt. Der er utallige museer hvis man er til det. Og så er der selvfølgelig alt det "skæve". Alt det vi ikke ser herhjemme (i hvert fald ikke i samme omfang). Der er coffee-shops hvor man skal være 18 år for at komme ind, her kan der købes cannabis i alle afskygninger. Der er Red Light Districkt, hvor vi kan anbefale en tur på det museum der hedder Red Lights Secrets. Det er et museum der fortæller historien om Amsterdams prostitution op gennem tiden og frem til idag, det er tankevækkende og informativt, absulot ikke for børn. I gaderne bliver man mødt af store butiksruder, hvor pigerne står og kaprer kunder. Der ligger adskillige voksne-butikker, hvor man helt sikkert kan få ALT hvad man lyster.

Vi valgte lørdag at tage en kanalrundfart med det selskab der hedder Blue Boat. Det var en hyggelig tur, hvor man ser byen fra kanal-højde. Vi sejlede forbi en masse hus-både, og kom forbi forskellige boligområder, hvor vi så alt fra det virkelig gamle Amsterdam til det nye arktitekttegnede område. Hvis man har lyst så er der guidede lydoptagelser til hele turen på 27 forskellige sprog. Vi valgte dog at stå udenfor det meste af turen, for at få set det hele.

Amsterdam er i vores øjne en fantastisk by, som vi gerne vender tilbage til på et tidspunkt. Vi vil nok fraråde at tage mindre børn med, da der er meget fokus på sex og cannabis. Eksempelvis sælges der chokolade, slikpinde, kiks og tyggegummi indeholdende cannabis i alle souvenirbutikker, og det står i børnehøjde. Der kan købes forskelligt sex-legetøj og andre former for voksen underholdning i de samme souvenirbutikker, så hvis man har børn med, skal man lige være forberedt på dette.

Nedenfor er det udvalgte billeder fra turen.